Avonturen in Quito en de kust van Puerto Lopez - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Manuel Gemser - WaarBenJij.nu Avonturen in Quito en de kust van Puerto Lopez - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Manuel Gemser - WaarBenJij.nu

Avonturen in Quito en de kust van Puerto Lopez

Door: Manuel

Blijf op de hoogte en volg Manuel

27 September 2013 | Ecuador, Quito

Reisblog 19 tm 26 september quito en puerto lopez

Op vrijdag zijn we op eigen houtje de stad Quito gaan ontdekken. We zijn die dag eerst de grote basiliek Vonto gaan bekijken. Dit is een hele grote en mooie kerk die hoog boven alles uitstijgd. Daarna zijn we naar het museum nacional gaan lopen. Onderweg stopten we bij een bakker waar we een geniaal broodje hebben gegeten. Het vlees werd voor onze neus afgesneden van een grote varkenspoot. Was erg smakelijk! Toen we bijhet museum aankwamen leek het net of het museum gesloten was en zou worden gesloopt. De ramen van het bouwwerk (een groot rond glazen gebouw ) waren op veel plekken gebroken. Gelukkig was het niet gesloten. Toen we eenmaal binen waren in het museum hebben we een mooie expositie bekeken van de geschiedeins van Ecuador. Zo waren hier bijzondere artefacten te zien van het incatijdperk en de bezetting door de spanjaarden daarna. Het was een leuk museum om te bezoeken, vooral de gouden maskers vanuit de incatijd waren erg mooi om te zien.
Hierna zijn we met een kabelbaan (de teleférico) de berg opgegaan. We waren op 4100 meter hoogte. Boven op de deze berg haden we geweldig uitzicht over de stad Quito. We konden hier ook veel vulkanen zien die bedekt waren met eeuwige sneeuw. Heel erg indrukwekkend! Er was ook een route die naar de top van de vulkaan leide, maar dit was nog 5 uur lopen. Dit was iets teveel van het goede ;-). Op dit hoogtepunt kwamen we Frank tegen die terug was gekomen vanzijn avontuur om de top van de vulkaan te beklimmen. Het was hem net niet gelukt, omdat hij was gevallen en zijn hand behoorlijk had open gehaald. Na een geweldige dag zijn we in de avond met Obi en wat andere mensen uit het hostel de foodtour van Quito gaan doen. Dit was erg leuk en smaakvol. We gingen met de groep langs verschillende eettentjes waar local food konden proeven. Bij het eerste zaakje kregen we ingewanden van een koe voorgeschoteld. De smaak was goed, maar kreeg de darmen niet weg omdat het zo taai was. Daarna waren alle eettentjes erg goed. We kregen kip of worst op een stok van de bbq, varkensvlees en op het einde een gigantische empanada mete en lokale soort van brandewijn. Het was erg lekker en vooral de wijn hakte er goed in.

Zaterdag 21 september. De volgende dag zijn naar de markt van Otovalo geweest. Samen met Maddy, Leo en Karen gingen we op pad. Gelukkig was Maddy goed in Spaans en ging de reis voortvarend. Dit is een van de hoogtepunten volgens de lonley planet in Ecuador. Het is een grote markt waar iedereen uit de omgeving op zaterdag naar toe komt. Hier waren bijzondere producten te koop als hoeden, specerijen, kunst, sieraden, lekker en bijzonder eten en heel veel meer. De busrit ernaar toe was erg mooi. Geweldige landschappen! We reden bijvoorbeeld door een gigantische rozen kwekerij. Ecuador exporteerd deze rozen over de hele wereld. Op de markt aangekomen hebben we eerst lekker gegeten. Vervolgens zijn we de markt opgegaan. Er was dar een erg gemoedelijke sfeer aanwezig. Bijzondere mensen van alle soorten en maten. Ik zelf heb daar een hoed gekocht. Wilde niet teveel kopen omdat we nog een hele reis voor ons hebben. Wat ons zeker zal bij blijven waren de grote hele gebraden varkens op de markt. Dit zag er geweldig uit en de smaak des te beter! Tussendoor gingen we een kop koffie drinken bij een geweldig mooi binnenplaatsje. Er werd hier mooi klasieke muziek gedraaid en de koffie was geniaal! We kwamen hier echt tot rust. Terwijl we daar zaten, kwam er een man en een vrouw op ons af gekleed in doktersuniformen. Ze wilden mijn bloeddruk opmeten voor een kleine bijdragen voor een goed doel. Dit was erg grappig en konden hier hard om lachen. Mijn bloeddruk was volgens de dokter erg goed. Ha ha ha, altijd goed om te horen J. Na de markt van otovalo zijn we weer terug gegaan naar Quito.

Zondag 22-september Dit was onze laatste dag in Quito. Na weer een geweldig ontbijt in ons hostel zijn we op pad gegaan om plaatsen voor de bus naar Puerto Lopez te reserveren. Het was al een behoorlijk avontuur om de busmaatschappij te vinden. Eenmaal aangekomen was het met handen voeten gebaren toch gelukt om zitplaatsen te regelen. In de middag konden we nog even rustig rondslenteren in de stad. Hoewel er veel gesloten was in de stad, was het in het oude gedeelte bijzonder levendig. Het leek wel of alle families hierheen trokken. Er was muziek en er werd gedanst. Wat een geweldige sfeer. Verder was het bijzonder om te zien dat men massaal aan het fietsen was in de oude binenstad. De straten waren hiervoor afgezet. Leek wel een soort compensatiedag voor de Quito´ers met al dat zoete en vette eten. In de avond moesten we rond 19:00 uur weg richting het bussation. Daarvoor hebben we nog even snel KFC gepakt. Ik heb nog nooit zo snel mijn kip gegeten. Nadat we afscheid haden genomen van de mensen in het hostel zijn we op pad gegaan. We moesten een taxi pakken richting busstation, ditwas nog even knijpen omdat we echt op tijd moesten voor onze busen we niet meteen een taxi te pakken kergen. Gelukkig ging dit uiteindelijk allemaal goed. Toen begonnen we aan ons eerste busavontuur. We kozen ervoor om inde nacht te reizen omdat zowel tijd als geld spaarde voor een hostel. De rit naar Puero Lopez was ongeveer 10 uur. Het was geukkig een luxe bus met genoeg ruimte, maar slapen in een bus is nooit mijn ding geweest. Gelukkig viel de rit erg mee en waren de volgende ochtend om 06:00 uur op de plaats van bestemming aangekomen. Terwijl ik slaapdronken uit de bus kwam lopen werden we meteen belaagd door chaufeurs of wij een taxi wilden hebben. Dit was echter niet nodig omdat het hostel dichtbij zou zijn. Het was wel even wennen omdat je om na net ontwaakt te zijn in een vreemde omgeving om 06:00 in de ochtend niet heel erg helder bent. Maar gelukkig waren we al heel snel bij het hostel en konden we even een powernap doen.

Maandag 23-september t/m donderdag 26
Twee uurtjes later ging de wekker voor ons eerste ontbijt in hostel Villa Colombia. Wat een aardige mensen hier. We zijn hierna het geweldig mooie Puerto Lopez gaan ontdekken. Het is een heel mooi kustplaatje. Bij het hostel waren veel schildpadden waaronder George. Een behoorlijk groot exemplaar die vrij rondliep over terein van dit hostel. Ook waren er drie honden die ons steeds kwamen begroeten. Over honden gesproken, er zijn hier belachelijk veel zwerfhonden aan de kust. Ze lijken tenminste geen baasje te hebben.
Op dinsdag zijn we de Isla del Plata tour gaan doen, ook wel gelapagos voor de armen genaamd. We gingen met een snelle boot met ongeveer 15 personen naar Isla del Plata. Het was een bijzondere tour omdat ik voor het eerst in mijn leven walvissen zou gaan zien. Terwijl we naar het eiland vaarde kwamen we de Humpback walvissen tegem(bultruggen) Wow! Op het eiland waren veel bijzondere dieren te zien. Waaronder vogels met blauwe voeten.Ook waren er grote schildpadden te zien. Op het eind heben gesnorkeld, Het water was niet heel helder, maar het was heel bijzonder om tussen de kleurrijke scholen met vis te zwemmen.
Verder hebben we in Puerto Lopez Cecilia ontmoet. Dit is heel aardige meid uit Argentinie, Buenos Aires. We hebben met haar twee dagen opgetrokken. Zo zijn we door het plaatselijke nationale park gewandeld. Ook dit was weer erg mooi. Veel hagedissen gezien, maar ook gieren en geweldige vergezichten. We zullen Cecilia waarschijnlijk weer ontmoeten in Argentinie. Krijgen we een tour van een local. kan niet beter!

Nu zijn we inmiddels beland in Montanita. Dit is loret van Ecuador. Hier horen jullie nog meer van!

• 28 September 2013 - 10:24

Jelle:

Geweldige verhalen vriend! Zo te zien hebben jullie de reisvibes direct goed te pakken! Ik kijk al uit naar de volgende blog! Enjoy!

• 01 Oktober 2013 - 19:44

Pim:

Klinkt allemaal erg jaloersmakend manus, ik wou dat ik met je kon ruilen! Ik mis wel foto's trouwens... :p

• 01 Oktober 2013 - 20:00

Sonies:

Leuk dat je toch blogt manus. Keep up the good work! Oja.. Meer foto's

• 01 Oktober 2013 - 21:29

Manuel:

Hola!

De fotos komen eraan! Het is wat lastig om foto's te uploaden. Erg traag internet, maar ze komen hoogstwaarschijnlijk vanmiddag. Tot het volgende blog!

Hasta luego!

• 02 Oktober 2013 - 01:35

Roy Ganesh:

Mooie verhalen Jochhie.. Keept it Up!!!