Avonturen in Peru - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Manuel Gemser - WaarBenJij.nu Avonturen in Peru - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Manuel Gemser - WaarBenJij.nu

Avonturen in Peru

Door: Manuel Gemser

Blijf op de hoogte en volg Manuel

01 November 2013 | Peru, Trujillo

Reisverslag van Trujillo tot Machu Pichu


Trujillo
Vanuit Chachapoya zijn we met een nachtbus naar Trujillo gereisd. Ik had voor het eerst wat last van reisziekte. Dit kwam voornamelijk door de vele haarspeltbochten en ik geen orientatiepunten had. Gelukkig viel het allemaal mee. De volgende ochtend kwamen we aan bij het busstation. Meteen kwamen er mensen aagestormd die ons met een taxi wilde mee nemen naar ons hotel. We stapten in en gingen naar het hostel waar gereserveerd hadden. Echter had deze man andere plannen. Hij wilde ons naar een ander hoste brengen dat goedkoper zou zijn en wilde on van alles en nog wat aansmeren. Gelukkig zijn we hier niet te veel op in gegaan. In Trujillo hadden we een mooi hostel waar we goed hebben kunnen uitrusten. We waren hier maar voor één nacht omdat we daarna naar Huaraz zouden gaan. Die zelfde dag zijn we met een tour naar een aantal pre-inca sites geweest. Waaronder chachan. Dit was een enorme stad van meer dan 2000 jaar oud die gemaakt was van zandsteen. Door de tijd is de stad bijna helemaal weggevaagd door erosie. Het was een bijzonder gezicht! In de avond zijn we voor het eerst naar een mac donalds geweest. Dat was een tijd geleden! Ze hadden daar krokant gebakken kip. Moeten ze in Nederland ook doen! De volgende dag zijn we een andere tour gaan doen in Trujillo. We zijn naar de maantempel geweest van een volk die de Moche worden genoemd. Was erg indrukwekkend om te zien. Vooral hoeveel werk het heeft gekost om al deze opgravingen te doen. Verder hebben we hier een voetbal wedstrijd gezien tussen Peru en Argentinie. Helaas verloor Peru. We leuk om mee te maken hoe de Peruvianen het voetbal hier ervaren.


Huaraz
In de avond zijn met een nachtbus naar Huaraz gereisd. Midden in de nacht kwamen we in het bergstadje Huaraz aan. Gelukkig zorgde ons hostel daar voor een taxi pickup vanaf het busstation. Ook hier hadden we weer en geweldig hostel. Tijd geleden dat ik in zo´n lekker bedje heb geslapen. Huaraz ligt op ongeveer 3000 meter hoogte midden in het Andes gebergte. Het is een geweldig gebied om te hiken, mountainbiken en andere avontuurlijke dingen te doen. We hebben hier twee hiketochten ondernomen. De eerste ging naar Lake llaca. Samen met Tom en Daga die wij eerder hadden ontmoet in Ecuador zijn we met een taxi verder de bergen ingereden. Wat een uurtje zou moeten duren werd al snel 2,5 uur rijden over hele hobbelige wegen. Soms moesten we zelfs uitstappen omdat de auto het anders niet zou redden. Eenmaal aangekomen bij het kamp zijn we gaan lopen naar lake llaca. Een geweldig mooie omgeving met besneeuwde bergtoppen en een gletsjer. Om bij de gletsjer te komen moesten we eerst een uur over een avontuurlijk niet bestaand pad lopen met glipperige rotsen. Maar een uur werd uiteindelijk 3 uur omdat we verkeerd waren gelopen. Ik was helemaal omhoog op rotswand gelopen omdat ik dacht dat dit sneller zou zijn, maar mijn inschattingsvermogen zat behoorlijk in de verkeerde richting. Ik liep mij zelf namelijk helemaal vast, doordat ik behoorlijk koppig door bleef lopen. Ik kwam zelfs op een punt dat ik op een hele steile helling kwam waar ik totaal geen grip had en een meter naast me een diepe afgrond was. Dat was toch wel even een slikmoment. Uiteindelijk moest ik wel terug gaan. Dit teruglopen was nog best gevaarlijk omdat dit niet bestaande pad bestond uit grote en kleine rotsblokken die nog wel eens wilde weg rollen. Uiteindelijk toch bij de gletsjer aankomen. Dit was echt mooi om te zien. Daarna weer terug met de taxi die vier uur op ons had gewacht naar Huaraz. Dit was echt een vermoeiende rit waar geen einde kwam. In de avond was ik ziek. Ik had een enorme koppijn en was misselijk. Dit kwam duidelijk door de hoogte en te weinig drinken. Ik was er echt naar van.
De volgende dag voelde ik mij gelukkig weer beter en gingen we de hike van naar laguna 69 doen. Dit was een behoorlijke pittige klim naar 4700 meter hoogte met als einddoel een geweldig mooi meer met daartussen geweldige mooie vergezichten. Gelukkig had ik goed geleerd van de dag daarvoor en heb ik voldoende gedronken en geen onverstandige paden bewandeld. Toevallig was ik deze dag ook jarig. Was echt bijzonder om mijn verjaardag in zo´n bijzondere omgeving te vieren. Waar ik normaal in nederland mijn verjaardag vier met een leuk feestje met vrienden, vierde ik het nu op bijna op 5000 meter midden in het Andesgebergte. Echt gaaf. In de avond zijn we met de groep chocoladetaart gaan eten met goede koffie. Want voor goede koffie moet je echt zoeken. Van Daga en Tom kreeg ik een leuk tshirt met daarop een Condor. Echt leuk want ik heb mij als doel gesteld om condors te gaan zien in mijn bezoek aan Peru.

Lima
Na Huaraz zijn we naar de hoofdstad Lima van Peru gegaan. Dit is een belachelijk grote stad met ongeveer 8 miljoen inwoners. We zijn hier maar een dag gebleven. Lima is een stad met veel tegenstellingen van wat ik gezien heb. De buitenwijken zien er armoedig uit, maar een aantal wijken zien er zeer mooi uit waar je veel mooi archtectuur kunt zien en ook veilig kunt rondlopen. We hadden hier een leuk en gezellig hostel in de mooie wijk Mira flores waar we een mooi uitzicht over de stad hadden. Door ons vluchtige bezoek hebben we hier weinig kunnen zien.

Cuzco
De volgende dag zijn we met Cruz del Sur naar Cuzco gereden. Dit is toch wel de beste busmaatschappij van Peru. Het was alsof we in buisnesclass vlogen. Geweldige fijne grote stoelen met media-entertainment waarop we allerlei films en muziek konden afspelen. De 22 uurige busreis ging dan ook best wel snel. Maar het blijft toch een bus, dus goed slapen blijft een probleem. Eenmaal aangekomen in Cuzco, wat echt een mooie koloniale stad is gingen we naar ons hostel. Het hostel was onderdeel van een groter welzijnsproject. Het geld dat ze binnenhalen vanuit het hostel gebruiken ze weer voor de verschilende projecten die zij hebben voor de ontwikkeling van de bevolking van Cuzco. We betaalden maar 10 sol per nacht en dat is omgerekend ongeveer 2,5 euro. Echt niks dus! Cuzco is echt heel mooi en leuk om te zijn, maar ook heel toeristisch. Iedereen komt hier om Machu Pichu te zien en wij natuurlijk ook! In Cuzco heb ik het incamuseum en de kathedraal bezocht. Het incamuseum is leuk om te zien, maar voor goude objecten moet je naar het goedmuseum in Lima gaan. De kathedraal was echt mooi om te zien.
Tijdens het drinken van een lekker kopje koffie met Roy en Daga kwam er een jongeman met een map vol kunst bij ons staan. Hij had hele mooi dingen bij zich en heb uiteindelijk ook wat moois van hem gekocht. Toch leuk om wat mee te nemen voor thuis aan de muur. In Cuzco hebben een leuke groep nieuwe mensen ontmoet. Waaronder Lisa en Dara uit Ierland. Charlotte die wij eerder hadden ontmoet in Chachapoyas kwamen wij ook weer tegen. Zo hadden we een leuke groep waar we een hoop plezier mee beleefde. We hebben zelf een avond met elkaar gekookt in de keuken van ons hostel. Was weer een keer wat anders dan elke da uit eten te gaan. Roy e ik maakte de befaamde surinaamse spekjes en Lisa een geweldig aardappelmengsel. iedereen was aan het smullen. Missie geslaagd dus! Voordat ik verder ga met mijn blog wil ik zeggen dat je in de Irisch pub de allerbeste brownie van de wereld kan krijgen. Wat is die brownie lekker zeg! Dus als je hier ooit een keer komt vergeet dan vooral niet deze brownie te bestellen.



Machupichu
Een van mijn grote hoogtepunten van deze reis is natuurlijk Machupichu. Als kind was ik al gefasaaaaineerd door de inca´s en machupichu. Op school gaf ik al spreekbeurten over dit indianenvolk. Met de groep die wij in Cuzco hebben ontmoet zijn met een minivan naar Hydroelektrica gereisd. Dit was een mooi goedkope oplossing. Vanuit daar zijn we over het treinspoor naar het stadje Aguas Calientes gelopen. Een bijzondere avontuurlijke wandeltocht van ongeveer drie uur waar de spoortunnels liepen en hier en daar een glimp zagen van de incagebouwen. We liepen hier door een jungleklimaat met de daarbij behorende muggen. Die beestjes blijven irritant en lijkbaar vinden ze mij erg aardig! Wat een muggenbeten! Eenmaal aangekomen in Aguas calientes dat we net voor het donker bereikte zijn in groepen uiteengegaan om een hostel te zoeken. Aguas Calientes is op zich een leuk stadje om te zien, maar niet om te zijn. De meeste inwoners beschouwen je hier als wandelende ATM´s en proberen op de meest mogelijke manieren extra geld van je af te nemen. Wij verbleven drie dagen hier. Er waren ook thermalbaths waarj e na een dag lopen met een cocktailtje lekker kon ontspannen.
Op dinsdag 22 november 2013 was het dan zover! We gingen Machu Pichu bezoeken. We stonden om 04:00 uur op in de morgen en begonnen toen aan onze klimtocht naar machupichu. het is een behoorlijke pittige klim naar de ingang. Een pad bestaande uit hele stijle trappen waar geen einde aan lijkt te komen. Eenmaal boven om 06:30 uur mocht het dan eindelijk gaan beginnen. Samen met een engels sprekende gids kregen we een rondleiding over Machu Pichu. Leuk dat we een gids hadden want zo kregen we er een mooi verhaal bij. Wow! Wat een geweldig mooie dingen zagen we daar! Die Inca´s waren echt slim. Vooral kun bouwtechnieken waren echt vooruitstrevend. Ze bouwden irrigatiekanalen die op de dag van vandaag nog steeds werken, maar ook muren die zo nauw op elkaar passen dat er geen speld tussen te krijgen is. Na twee uur was de tour voorbij en gingen we rond 09:00 uur aan ons welverdiende ontbijt zitten. Een gigantische Machupichu burger en een lekker bakkie koffie. Hierna zijn we open eigen houtje het terrein gaan verkennen. Het is zo groot dat je hier makkelijk een dag kan rondslenteren en dat deed ik dan ook! Je komt hier waarschijnlijk tenslotte maar eens in je leven. Na 9,5 uur te hebben rondgeslenterd en mijn benen helemaal te hebben opgelopen was het tijd om machu Pichu te verlaten. Gelukkig was daar een bus die ons terugbracht naar het stadje.
De volgende dag zijn Roy en ik met de trein teruggegaan hydro-elektrica. het leek mij echt leuk om een keer met de trein te reizen. Voor 50 sol kon je in een luxe trein terugrijden. Het was een kleine teleurstelling omdat de trein best vaak abrupt stopte om mensen uit te laten stappen. Dus heel ontpannen was het niet. Eenmaal aangekomen moesten we een aantal uren wachten op onze bus voordat we terug konden naar Cuzco. Geukkig had ik daar mijn boek om de tijd te doden. Na 6 uur kwamen we terug in ons inmiddels vertrouwde Cuzco. De volgende keer praat ik jullie bij over de vele andere avonturen die we hier mee mogen maken. Zoals Arequipa en het titicacameer!

Adios Chico´s



  • 02 November 2013 - 11:41

    Jelle:

    Geweldige verhalen maatje! Ben trots op jullie, enjoy life!

  • 06 November 2013 - 18:15

    Mr T.:

    leuk om je verhalen te lezen. Nog mooier om te zien dat je al een reisverslag hebt van machu pichu wat je over 2 weken al gedaan hebt :P (Ik vermoed dat 22 november in oktober ligt bij jou ;) )

    Groetjes,

    W

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manuel

Voor drie maanden op een avontuurlijke reis in Zuid Amerika met mijn goede vriend Roy. We hebben er zin!

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 4972

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 13 December 2013

Op avontuur met Roy in Zuid Amerika

Landen bezocht: