alweer de laatste! - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Manuel Gemser - WaarBenJij.nu alweer de laatste! - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Manuel Gemser - WaarBenJij.nu

alweer de laatste!

Door: Manuel

Blijf op de hoogte en volg Manuel

11 December 2013 | Uruguay, Montevideo

Het laatste verslag alweer! de tijd is snel gegaan!

Buenos Aires tot Montvideo

Dit is mijn laatste blog van een hele bijzondere reis door Zuid Amerika. Het voelt ergens wel raar om weer terug te gaan naar Nederland. Het zal waarschijnlijk tegenvallen wat betreft het weer en ritme van leven (geen verplichtingen hebben), maar heb ook wel zin om het normale leven weer op te pakken. Ik heb zin om weer onder mijn vrienden en broeders van de kerk te zijn.
Ik heb toch wel mijn geestelijk voedsel gemist op deze reis en mijn broeders om dit te delen. Het is ook een mooie ervaring geweest om te zien hoe ik mijn relatie met God onderhoud en ervaar zo ver weg van mijn geloofsgemeenschap. Over het algemeen ging dit erg goed, maar heb ook zeker mijn moeilijke momenten gehad. Vooral als er veel verleidingen om me heen waren en ik geen mede christenen om me heen had. Het was voor mij erg belangrijk om elke dag structuur te houden in het lezen van een stukje uit de bijbel en de dag te beginnen in gebed. Over het algemeen ging dat erg goed, maar er waren momenten dat de discipline ontbrak. Ik merk dat de woorden van God mij enorm versterken en verblijden. Ze hebben mij veel kracht en rust gegeven. Ik ben erg dankbaar voor alles wat ik heb mogen zien en ervaren. Vooral de mensen die ik heb ontmoet en de geweldige natuur waren voor mij de meest bijzondere ervaringen.
In het volgende stuk zal ik schrijven over mijn laatste ervaringen in Zuid Amerika.

Buenos Aires mooie stad van de tango en parillas!

Vanuit Santa Cruz in Bolivia zijn we gevlogen naar Buenos Aires. Buenos Aires is de hoofdstad van Argentinië en telt ongeveer 3 miljoen inwoners. Het fungeert van oudsher als portaal naar Zuid Amerika. in het begin van de 20e eeuw was er een massale emigratie vanuit Europa naar Argentinië. Dit is tevens ook de bloeiperiode van Argentinië, waarin veel mooie parken en geweldige architectonische hoogstandjes zijn gebouwd in de hoofdstad.
We hebben een geweldige tijd gehad in Buenos Aires en hebben hier bijna twee weken overwinterd. De stad heeft veel te bieden, zo zijn er veel mooie parken, musea, goede restaurants en een uitgebreid nachtleven.
We verbleven de eerste week in Hostel Suites in Palermo. het was een erg leuk hostel, waarin vooral de goede service een pluspunt was. Het was wel iets aan de prijzige kant en we moesten elke dag weer naar een andere kamer omdat we steeds ons verblijf daar met een dag verlengden (eigen schuld). Uiteindelijk zijn we naar een hostel verhuisd dat iets goedkoper en in de zelfde straat lag. Het was een prima hostel (Sohostel). Goede ruime kamer met balkon en ontbijt (ontbijtjes in de hostels in Zuid Amerika stellen niet heel veel voor, vooral heel erg zoet). Aangezien mijn budget behoorlijk begon af te brokkelen in het dure Buenos Aires, besloot ik mijn zoete ontbijt te pimpen met eieren, kaas en salami uit de supermarkt. Dit was voor mij de manier om de kosten enigszins te drukken.
Palermo is een geweldig mooie wijk met straten vol restaurantjes en groene grote bomen. Het is een gebied waar vooral de rijkere mensen wonen en waar het ook veilig is om rond te wandelen.
De eerste dag hebben wij Andrea weer ontmoet, wij hadden haar eerder ontmoet op Isla del Sol op het Titicaca meer in Bolivia en hadden verder met haar gereisd naar Uyuni.
Was leuk om haar weer te zien. Met haar zijn we de stad op eigen houtje gaan ontdekken. Zo kwamen bij een geweldig mooi oud militair zeilschip, dat alle oceanen van de wereld heeft gezien. Het was een erg mooi schip en je kon in alle ruimtes en kieren van het schip een kijkje nemen.
Die zelfde avond hebben wij ook Cecillia weer ontmoet. Cecillia hadden wij voor eerst ontmoet in Ecuador. In de tussentijd regelmatig contact gehouden via Facebook. Een handig middel om contact te onderhouden met de vele personen die we op onze reis zijn tegengekomen. Zo ook Cecillia. Zij woont in Buenos Aires en heeft ons vele interessante plekken laten zien in deze stad.
Dinsdag hebben we en citytour gedaan die gegeven werd door een engelse reiziger die was blijven plakken in BA. Deze Citytours zijn altijd en handig middel om een beetjes bekend te raken met grote steden. het was een leuke tour met leuke weetjes.
Op woensdag zijn we met de bus naar Iguazu gegaan. De hele trip was uitstekend gepland door Hostel Suites in Palermo. De busrit duurde ongeveer 17 uur en bracht ons naar het noorden van Argentinie. We kwamen rond 08:00 uur in de morgen aan in Porto Iguazu. Het hele stadje draait op de vele toeristen die op de watervallen van Iguazu afkomen.
We verbleven in een mooie locatie, en soort van resort met zwembad en goede kamers.
Diezelfde middag zijn we naar de Brazilaanse kant van Iguazu gegaan. We werden met een busje opgehaald en reden naar onze bestemming. De watervallen liggen midden in de jungle en dat kun je wel zien aan de vele bizarre insecten die daar voorkomen. Enorme wormen en heel verschillende soorten spinnen en vogels. Erg mooi! Er liepen ook veel racoons los, die je eten stelen en zullen bijten als je te moeilijk doet. Was indrukwekkend om te zien hoeveel water er elke seconde wordt verplaatst. Echt bizar!
De volgende dag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest. Dit was voor mij de leukste. Hier kwam je veel dichterbij de watervallen en we hadden een leuke gids. met een treintje gingen we naar de devils trought. Het gedeelte van de watervallen waar het meeste water wordt verplaatst, zoveel dat het zicht soms wordt weg genomen. Er vlogen door deze enorme waterhoeveelheden grote zwermen vogels. Spectaculair om te zien.
Aan het einde van de tour zijn we met een powerboot op de rivier gaan varen, we vaarden zelfs in de watervallen. Zeiknat dat we waren! Was echt kicken! Dit heeft wat mooie kiekjes opgeleverd. Aan het einde van de boottocht zijn we met een jeep door de jungle gereden. Dit was mooi om te zien, maar ook saai omdat er geen dieren te zien waren.
Na een geweldige dag bij de watervallen was het weer tijd om terug te gaan. Voordat we de bus instapten naar Buenos Aires kon ik gelukkig nog even lekker zwemmen bij het hostel.
De volgende dag kwamen weer terug in BA. We wilden op tijd terug zijn voor het uitgaansleven in Buenos Aires. Samen met Cecillia zijn op stap gegaan. uiteindelijk belannde we in Kika. Een discotheek waar het rete druk was en de hele avond cumbia speelden. Niet echt mijn ding.

La bomba del Tiempo
Dit is echt van de hoogtepunten geweest in BA. Het is een geweldige show die elke maandag wordt gehouden in cultuurpaleis Konex. Het is en show die bestaat uit muzikanten met allemaal jambays en trommels. Echt heel vet om te zien. Stil blijven staan zit er niet in. je gaat gegarandeerd mee in het tempo!

Vele Coole musea en parken
BA heeft voor ieder wat wils. Er is een bijzonder kerkhof waar alle rijken en belangrijke politieke figuren liggen begraven. het is net een klein dorp vol met mausoleums. Daarnaast zijn er mooie parken, waar je lekker kan rondstruinen en kan gieten van de mooie natuur.
Verder zijn we naar drie coole museums geweest. De eerst met moderne kunst, de tweede in Boca! Was een expòsitie met realistische figuren van mensen in de verschillende maten. Vooral de manier waarop ze waren gepresenteerd was erg grappig!
Het laatste museum, was een compleet gerenoveerde villa in de San Telmo. Het meest bijzondere waren de oude tunnels die men had ontdekt tijdens de werkzaamheden. je kon het verleden hier ruiken en zien.

Eten bij Don Julio!
Als je naar Argentinie gaat moet je natuurlijk een steak eten! En dat doe je bij Don Julio. We bestelden beide een butteflysteak. Een gigantische steak die ze doormidden snijden. Als je de ene helft op hebt, had ik het idee te ontploffen en dan ben je op de helft. Uiteindelijk met zuchten kreunen toch mijn bordje leeg gegeten.

Boca
Dit is een stadsgedeelte waar de bekende voetbalclub Boca Juniors vandaan komt. Het is bijzonder mooi kleurvol wijkje. Het is echter niet veilig om hier in de avond of overdag buiten de toeristische paden rond te lopen. We hebben hier genoten van de musea en de tango op straat.

Tangoshow
Samen met Cecillia en Andrea zijn we naar een restaurant gegaan waar ze een tangoshow gaven met een live band, zangeres en dansers. Het complete pakket kregen we hier. Was echt een top avond! We kregen er zelfs een waterballet bij, Het regende zo veel buiten dat het water binnen kwam stromen. Wederom voetjes van de vloer!

Tigre
Wow, dat had ik niet verwacht! Tigre is echt geniaal mooi. Het is onderdeel van de delta uitmonding van de Rio del Plata. Dit is de breedste rivier op aarde. je zou zeggen dat het een oceaan is. Tigre is een mooie omgeving met veel kleine riviertjes en mooie begroeiing. Vele mensen hebben hier een vakantiehuisje. Wat echt cool was, is dat we met z´n drietjes een eigen priveboot hadden waar we de typische drank mate dronken . Voelde me als een koning op het water. Na een heerlijke dag op het water, keerde we s´avonds weer terug naar de grote stad.

Pacha
Hier hebben we een van onze betere avonden gehad in het nachtleven. Er stond een heerlijke beat op die mijn voetjes van de vloer kreeg. We hadden hier een topavond en dansten totdat de zon weer op kwam!

Laatste avond!
Het was tijd om ook afscheid te nemen van Buenos Aires. De laatste avond aten wederom in een geniale Parilla-tent. Een Parilla is een restaurant war ze enorme grillen hebben staan waar ze vlees op bbquen. Na een geweldige maaltijd zijn we, naar een bar gegaan met folklore muziek. Het was weer eens wat anders dan tango. Het is een muziekstijl die vooral van het platteland komt, waarin met met veel emotie op danst. Erg boeiend om te zien.
en daar was het moment om afscheid te nemen van geweldig lieve Cecillia. Ze had zelfs cadeautjes gehaald voor ons. Ik kreeg een t shrt van een bekende tango zanger, een beker om mate uit te drinken en een mooie kalender. Was echt lief van haar!

De volgende dag namen we de boot naar Uruguay gereisd. na een uur kwamen we aan in Colonia. Een oud stadje met mooie keitjes en oude gebouwen. Ze hebben de oude sferen hier goed weten te bewaren. Het is een leuk stadje om door heen te struinen, maar na een paar uur hadden we het wel gezien. Terwijl we rondliepen, was er een strom onderweg over zee naar het land. Vanaf de kust hadden we een mooie show van bliksem op zee. Bijna niet op foto vast te leggen. grrrrrrrr! Uiteindelijk kwam de storm aan wal en moesten we schuilen. Aangezien het etenstijd was, deden we dit in een restuarant. Het oogde sjiek! Hier was een duidelijk voorbeeld van de taal niet beheersen. hetgeen wat op de kaart stond leek erg lekker en betaalbaar.
Maar wat op ons bordje belannde was echt niet te kanen. Het bleek orgaanvlees te zijn, blijkbaar niet mijn ding!

De volgende dag zijn we met de bus naar Punta del Este gegaan. Dit is een mooie kustplaatst ten noorden van Montevideo. Hier komen vooral de rijke naar toe om tijdens de kerstdagen hun geld op te maken. We zaten in een leuk hostel, dat 5 min van het strand was. Hier heb ik heerlijk in de zee kunnen zwemmen. Wat is dat toch lekker! Tevens hadden we hier een zwembad en een pooltafel waar we gretig gebruik van maakten. ons doel was om de laatste dagen van deze trip nog even te genieten van het mooie weer! dat is zeker gelukt. We hebben nog een gezellige avond gehad in de Soho met daarbij een drankje en een danspasje. Was erg leuk. We hebben hier ook nog een citytour gedaan. Deze stelde niet heel veel voor. Het leek wel een makelaarstour voor de rijke mensen in de bus. We reden voornamelijk langs vele dure huizen en appartementen en kregen te horen hoeveel het kostte. Mooi om te zien was Casa Pueblo. Een huis ontworpen door een kunstenaar.

Onze laatste bestemming bracht ons naar Montevideo. Dit is de hoofdstad van Uruguay. Tijdens verblijf in Uruguay herinderden we de mensen hier onbedoeld bij kennismaking steeds weer aan hun uitschakeling door Holland in het vorige WK voetbal. De uruguayanen zijn hele aardige en hartelijke mensen. De stad Montevideo heeft iets weg van BA, maar komt niet niet in de buurt. Het ziet er leuk uit, maar er is voor ons niet veel te doen. We zijn in de avond naar de bios geweest naar de film the hungergames en hebben veel champions leage gevolgd.
Morgen gaan we weer terug naar ons fijne kikkerlandje, we vliegen via Sau Paulo naar Amsterdam.

Ik hoop dat jullie een beetje hebben kunnen meegenieten van mijn avonturen hier!
Graag tot het volgende reisverslag van hopelijk een nieuwe bijzondere reis. maar dan in het nieuwe jaar!

Tot snel Chico´s!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manuel

Voor drie maanden op een avontuurlijke reis in Zuid Amerika met mijn goede vriend Roy. We hebben er zin!

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1438
Totaal aantal bezoekers 4966

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 13 December 2013

Op avontuur met Roy in Zuid Amerika

Landen bezocht: